FOR SLIKMUNDE: Det er håndarbejde, når 3000 flødeboller hver uge laves i “Chokoladekurven” af Pernille Tophus og hendes medarbejdere.
Af Klaus Madsen – 16. maj 2017
THISTED: Det begyndte småt. I det lille køkken bag chokoladeforretningen i Vestergade blev der lavet op til 100 flødeboller om ugen. Der var et begrænset udvalg på fire varianter. Nu laves der hver uge 3000 flødeboller i en snes forskellige udgaver. Flødebollerne laves efter behov, så de altid er friske.
Pernille Tophus overtog “Chokoladekurven” 1. januar 2017 efter Alice Bisgaard. Da hun
åbnede forretningen, efter nogle ugers ombygning, og havde tilbud på de hjemmelavede flødeboller, solgte hun 6000 på tre dage.
Flødebollerne og Pernille har hurtigt manifesteret og fortsat forretningens gode udvikling.
Kort tid før Pernille overtog “Chokoladekurven” blev der bygget et nyt produktionslokale. Først var det lille køkken blevet for småt, og siden blev forholdene i en lidt lavloftet kælder for trange. Nu produceres flødebollerne i et stort lyst lokale bag et stort panoramavindue ud til gården hvor cafeen Baghuset ligger. Det giver mulighed for at forvisse sig om, at flødebollerne er resultatet af gedigent håndarbejde. Det piskede skum sprøjtes ud på bundene fra en sprøjtepose. Flødebollerne vendes med et snuptag i den nøje temperede chokolade. Det frister også cafeens gæster til på vejen hjem at tage lidt sødt med.
Efter en tre-årig HHX-handelseksamen tog Pernille en to-årig uddannelse som salgassistent i “Chokoladekurven”. Hun begyndte at realisere ideerne om flere variationer af flødebollerne. For at få styr på processen tog hun forskellige konditorkurser. Hun har et stort ønske om at tage en konditoruddannelse. Som nystartet har hun ikke lige nu tiden.
Muligheden for at overtage “Chokoladekurven” gjorde, at hun på fjernstudie har uddannet sig i ledelse. Hun har været bevidst om, at det er godt af have et solidt fundament for at kunne lede mennesker.
Pernille havde også en drøm, om det hun beskriver “som noget militær eller politi”. I et halvt år var hun værnepligtig på kasernen i Skive. Den militære uddannelse blev et godt supplement til ledelsesuddannelsen
Nu skal tankerne og ideerne i “Chokoladekurven” have fuld gas. Thy er blevet et godt varemærke, og helt oplagt har det været at begynde en produktion af Thy-chokolade. Blandt andet laves en chokolade med smagen af Limfjordsporteren fra Thisted Bryghus. Thy-chokoladen produceres i 8-9 varianter. Ideen til Thy-chokoladen fik Pernille, da hun skulle lave eksamensopgave som salgsassistent.
Mange har fået øje på, og smag for, Pernilles flødeboller og chokolade fra Thy. I en række specialbutikker og gårdbutikker i Jylland kan man købe flødeboller og chokolade fra Thy.
Flødeboller kan ikke bare sendes med en fragtmand. Derfor kører Pernille selv hver anden uge turen rundt i Jylland med de bestilte produkter.
For at sikre den høje kvalitet må der højst være 24 timer fra flødebollerne produceres til de bliver leveret.
Pernille er meget bevidst om kundernes tillid. Den gode personlige betjening er vigtig i en specialforretning med kvalitetsvarer i chokoladedisken og på hylderne.