FOLDECYKEL: Torkil Brøndum er den gode og fine udgave af en cykelnørd. Da privatiseringen af jernbanerne gjorde det umuligt at indskrive en cykel som rejsegods, byggede han en cykel, som kunne foldes sammen og medbringes som bagage
Af Klaus Madsen – 8. marts 2020
THISTED: Tobike 2001 står der på Torkil Brøndums lille lyserød folder. På forsiden er en tegning af en cykel, som kan foldes samme, så den kun fylder 66x20x53 centimeter. Torkil fortæller i folderen, at historien bag cyklen er det, han kalder en forringelse af muligheden for at rejse med tog som cyklist.
Klik på pilen for at høre Torkil Brøndum fortælle om foldecyklens baggrund
Til starten af 90´erene var der muligt for et rimeligt beløb sende en cykel hvor som helst i Europa som rejsegods. Når man havde købt en billet, skulle man, ofte få dage før man selv skulle rejse, indlevere cyklen på stationen. Når man kom frem til bestemmelsesstedet, i for eksempel Spanien, kunne man, selvfølgelig mod fremvisning af kvittering, få udleveret cyklen og tage ud på den planlagte cykeltur. Når turen på cyklen var slut, købte man en billet hjem til Danmark, og cyklen blev indleveret på stationen og sendt tilbage til Danmark som rejsegods.
Torkil var glad for ordningen, og derfor besluttede han at konstruere og bygge en cykel, som han kunne have med i toget som medbragt bagage. Et par ture med fly, og med cyklerne som bagage på flyet, var ikke lige det Torkil og hans kone Kirsten ville. Det var frustrerende at skulle ramme en specifik flyafgang.
Som ingeniør, med et avanceret tegneprogram på computeren, havde Torkil de grundlæggende forudsætninger for at gå i gang med projektet. På et tidspunkt havde han købt en engelsk Moultoncykel med 20″ hjul. Hjulene på de mest almindelige cykler er 28″. Det mindre hjul gjorde transporten lettere. Problemet med Moultoncyklen var, at den ikke kunne foldes. Den kunne blot deles midt over.
Moultoncyklens konstruktion blev en inspiration til Torkils Tobike.
Den første Tobike blev konstrueret og bygget i vinteren 1998/1999. Den blev robust, men også lidt for tung. Den første Tobike klarede fint tre lange cykelture i Syderuropa. Rejserne med tog var med cyklen som håndbagage.
Torkil syntes, at arbejdet med at tegne og bygge den første Tobike var vellykket.
Alligevel gik han i gang med at bygge Tobike 2, som skulle være både lettere og mere handy.
Torkil og hans kone Kirsten, som kørte på den første Tobike, cyklede fra Sevilla i Spanien til Montpelier i Frankrig, Turen gik helt uden problemer.
Vinteren 2000/2001 blev brugt til at bygge to nye cykler. Tobike 2001 blev de kaldt, De blev bygget, så målene på cyklerne passede til henholdsvis Kirsten og Torkil. Nu kunne de folde og pakke cyklerne, der vejede 15 kilo. De var lette at bære. De satte en skulderstrop på cyklerne, der var dækket af en nøje tilpasset presenning. Målet med at bygge en fuld udstyret turcykel, som både var god at køre på, og kunne foldes og pakkes, så den uden problemer kunne bringes med på en togrejse , blev nået.
Et kig på Torkils liste over det han betegner som “længere cykelture” viser, at de forskellige Tobikecykler har bragt cykelparret fra Skolegade i Thisted imponerende 64890 kilometer rundt i Europa, USA og Japan.
Torkil har haft mange timers arbejde med modeller for at teste stellets stivhed, og omhyggeligt arbejde ved værktøjsmaskinerne for at fremstille cyklens mange små dele. Han har selv konstrueret, drejet og fræset hjulnavnene.
Cyklerne er konstrueret med affjedring, som absorberer og dæmper ulempen ved vejenes ujævnheder. Der er meget effektive skivebremser, som på stejle nedkørsler i bjerge har bevist deres værd. Cyklerne er med udvendige gearkrans på baghjulet og et navgear som skiftes med et tryk med hælen ved pedalarmen.
Når Torkil og Kirsten har mødt andre turcyklister har de oplevet, det Torkil beskriver som, “hovedrystende medlidenhed”. Den helt anderledes konstruktion, og ikke mindst de “små” 20″ hjul. Cykler til konkurrence, og de tekniske krav om 28″ hjul har sat trenden hos de fleste cykelentusiaster.
Torkils Tobike er særdeles velkørende. Det beviser de mange kilometer.
Den endelige cykel fylder 66 cm i længde, 53 cm i højden og 20 cm i bredde, når den er foldet sammen til transport. Det hele vejer 15 kilo. Når Kirsten og Torkil skulle rejse med fly, blev cyklerne pakket i en solid fiberkuffert.
Torkil og Kirsten flyttede fra København til Thisted og Thy i 1996, da Torkil, som er født i 1936, forlod arbejdet som ingeniør for at gå på efterløn. De har begge været en meget aktiv del af “cykelbilledet” i Thy.
Torkil har lavet en turliste, som slutter med en tur i 2015 i Italien på 1265 kilometer. I alt er blevet til 91600 kilometer. Torkils lange cykelliv startede i 1953 med en 3000 kilometer lang tur, København-Oslo-Trondhjem-Østersund(Sverige)-Stockholm-København. De første ture tog han på en Harthiner-cykel med et gear.
I kælderværkstedet hænger et Europakort, som giver minder om alle cykelturene. I 2013 cyklede Torkil og Kirsten nogle uger i Japan. Turen er omhyggelig tegnet ind på et kort.
Sygdom har sat et punktum på den lange liste over cykelture. Torkil er ikke længere tryg ved balancen og trafikken. Som han med et lidt skævt smil siger: Nu er det på motionscyklen – den står helt stille og fast.