GAMMEL MEKANIK: Kim Rimer Andersen købte en gammel knallert på blå mandag. Interessen for “gammel” mekanik har holdt ved i mere end 30 år
Af Klaus Madsen – 7. januar 2016
THISTED: 46-årige Kim Rimmer Andersen forklarer interessen for veteranbiler og veteranknallerter med, at han nok er en gammel mand i en ung krop.
Han er betaget af at få noget gammelt skrammel af en bil eller knallert til at se ud som den dag det forlod fabrikken. Interessen har han haft siden han blev konfirmeret, og han er helt sikker på det holder livet ud.
Kim har altid været god til at bruge hænderne. Han blev uddannet elektromekaniker, kom til at arbejde som elektriker, blev stærkstrømstekniker og tog elinstallatøreksamen. Siden 1998 har han arbejdet på maskinfabrikken BILA, hvor han nu er servicechef.
Han har altid har både lyst til, og stor glæde ved at skrue på mekanikken. Når han går i gang med at restaurere en bil eller knallert er det helt ned i mindste detalje. Bolte og møtrikker skal være de originale. En 8 mm bolt er ikke den rigtige, hvis ikke der står noget helt bestemt på bolten. Han har stor tålmodighed til at detaljen.
Den første brugte knallert kostede knap 400 kroner af konfirmationspengene. Kim havde ikke lyst til på blå mandag at tage til Thisted med kammeraterne. Vejret var heller ikke for godt, og en burger på Manhattan i Thisted trak ikke så meget som muligheden for at få fat i den første knallert. Han var selvfølgelig ikke gammel nok til at have knallertkørekort. Det betød ikke så meget, når knallertturene gik mellem naboejendommene.
Han brugte mange timer på at skille knallerten ad, pudse og male, så den blev flot.
Lysten til at skrue og restaurere fik i 1992 Kim til at købe en VW fra 1956. Den var hårdt angrebet af rust efter at have stået ubrugt i mange år. Det var lidt letsindigt, at han havde lovet en kammerat at køre brudekørsel, når han skulle giftes. Det var også en udfordring han ikke kunne sige nej til. Det lykkedes at få den sorte boble klar til brylluppet i 1993.
VW er blevet Kims passion. Han er begejstret for de gamle tyske biler, som har en driftssikker og enkel teknik.
I 1997 var Kim på rejse rundt i verden. På turen i USA købte han en VW Karmann Chia, en karakteristisk designet sportsvogn uden sportsvognens hurtighed. Bilen, der var fra 1962, blev fragtet til Danmark og skilt totalt ad. Arbejdet blev mere omfattende end Kim havde forestillet sig. Det viste sig, at bilen havde været skadet og derfor var skæv. Kim solgte senere den restaurerede VW. Nu har bare en model af den specielle bil.
Mange vil ved synet af Kims næste projekt række hænderne op- og overgivende i vejret. En VW bus uden ruder, med kedelige, tilsyneladende halvrustne karosseriplader, står klodset op på værkstedet. Håbet er, at arbejdet med bussen i løbet de næste par år gør den klar til at køre ud på tur igen. Bussen er et godt eksempel på Kims utrættelige arbejde med at restaurere ned i mindste detalje. Bussen er en VW Van Samba. Den tyske grundighed fornægter sig ikke. Fra VW-fabrikken i Wolfsburg har Kim skaffet bussens fødselsatest. Den forlod samlebåndet 30. maj 1967, og blev 1. juni sendt videre til forhandleren i Østrig, som 22. juni kunne levere bussen til taxavognmand Karl Schweiger i Schwarzau. Bussens papirer viser, at den har senere været ejet af blandt andet en skole, inden den i 1993 blev afmeldt. Når restaureringsarbejdet er færdigt står bussen lige så flot som modellen.
Da Kim købte landejendommen, hvor han bor, som han også selv har ombygget og restaureret, fulgte en noget bedaget traktor med i handlen. Det var en Massey Ferguson 35. Efter mange timers arbejde står den røde og grå traktor nu lige så funklende i garagen, som da den i 1962 forlod maskinhandler Kjeld Høys forretning på Sofievej i Thisted. Den benzindrevne traktor starter selvfølgelig første gang. Traktoren er både en god historie og til nytte.
Fra 2002 til 2009 holdt Kim en pause med at restaurere gamle biler og knallerter. I 2009 købte han en VW Cabriloet, type 1, årgang 1969. Han fandt bilen på Sjælland. Mange timer blev brugt på at sætte bilen i samme gode stand, som da den forlod samlebåndet i Wolfsburg. Lakken på bilen føles fløjlsblød, de forkromede lister skinner og der er monteret en autoradio fra samme tid som bilen. Den oprindelige 1500 motor er skiftet ud med en 1600 motor, der i få timer har tjent civilforsvaret som en “folkevognspumpe”.
For Kim er det også glæde og stolthed, når han på en tur møder og hilser på en “ligesindet”. Der er et usynligt fællesskab blandt veteranfolket. En tur, med kalechen slået ned, til iskiosken ved landingspladsen i Vorupør på en lun sommeraften med familien, er populær.
Kim er gift ved Anna Lisbeth Rimer Christoffersen. Det vakte opmærksomhed blandt bryllupsgæsterne, at toppen af bryllupskagen var en model af den VW cabriolet, der står køreklar i garagen. Bilen er samme årgang som Kim – fra 1969.