SPÆNDENDE: Jørgen Jørgensen følger med i den hurtige digitale udviling – han kan bare ikke lide forandringer
Af Klaus Madsen – 10. juni 2010
HURUP: Som vestjyde er radioforhandler Jørgen Jørgensen i Hurup ikke meget for forandring. Alligevel følger han rigtig godt med i den nyeste teknik på radio og tv. Det er helt nødvendigt, og for Jørgen er det også spændende – så forandring er nødvendig. Jørgen har oplevet udviklingen fra store tunge sort-hvide fjernsyn med radiorør, over transistorer og farvefjernsyn til lette fladskærme.
Klik på billedet for at høre Jørgen fortælle og se billeder
I snart 33 år har Jørgen og hans kone Signe drevet forretning med salg og reparation af radio og tv i huset der ligger næsten på toppen af Bredgade i Hurup. Jørgen er født i Vemb. Signe er sjællænder. De kom til Hurup fra Skive i 1972.
Jørgen begyndte at skrue og lodde på radioer og fjernsyn i tresserne. Han blev hurtigt grebet af teknikkens og elektronikkens muligheder. Den store interesse blev Jørgens levebrød. I Skive arbejdede han på værkstedet hos en radioforhandler. I Hurup kom han også til at arbejde på et radioværksted. I 1973 begyndte Jørgen at reparere på et lille værksted hjemme i husets kælder. På et lille bord i kælderen havde han en lille udstilling af transistorradioer – kunderne var begyndt at spørge om det også var muligt at købe nyt. Efter et par år blev en lille del af husets stueetage, 16 kvadratmeter, lavet til butikslokale. Senere blev hele stueetagen til butiks- og kontorlokaler. Siden 1977 har Jørgen, med god hjælp fra Signe, solgt radio og tv fra butikken “Hurup Radio og TV”.
Da en kunde en dag kom ind i butikken og spurgte om det ikke længere var muligt at købe en radio gik det op for Jørgen, at der er mange nye udtryk som en hel del af kunderne ikke forstår. I annoncer havde var radioer omtalt som “recievere”(modtagere) – sådan beskrives det jo. Han besluttede at lave beskrivelser på dansk. Det er ikke godt for hverken kunderne eller Jørgen, at kunderne ikke forstår forandringens nye udtryk. Uforståelige brugsanvisninger til blandt andet fjernbetjeninger oversætter Jørgen og udleverer til kunderne.
Det er måske store ord, når Jørgen understreger, at ærlighed, gensidig tillid og god service til kunderne i alle årene har været grundlaget for forretningen. Han fortæller en historie om en kunde der ringede for at få Jørgen til at levere et fjernsyn til kundens mor. Lidt snak om hvad kunden ønskede endte med, at Jørgen bare skulle finde og levere det fjernsyn han mente var bedst. Det oplevede Jørgen som stor tillid, og han fortalte om oplevelsen til nogle kolleger han mødte i forbindelse et møde for forhandlere der er “Panasonic-centre”. En kollega bemærkede så, at Jørgen nok bare var kommet af med det man i branchen kalder en “hyldehænger” – et fjernsyn der har stået længe og usælgeligt i butikken. Jørgen tænkte lidt, og mente at kollegaen nok aldrig fik sådan en opringning. Det bekræftede kollegaen – og det forstod og forstår Jørgen godt – kollegaen manglede den gensidige tillid.
Værkstedet har altid været en vigtig del af Jørgens arbejde. Han mener det er vigtigt at fastholde og udvikle den store viden der samles ved at arbejde med reparationer. Det er efter Jørgens opfattelse en stor fejl, at der ikke længere repareres så meget på elektronikken. På mange industri- og håndværksvirksomheder er maskinerne styret af elektronik. Det er tit meget kostbart at udskifte disse dele. Ofte kan Jørgen spare virksomhederne både tid og penge ved at reparere elektronikken. Det er billigere at udskifte komponenter i elektronikken end at udskifte hele moduler. Han sætter en ære i at kunne løse problemerne.
Den digitale udvikling får computere og radio og tv til at smelte sammen. Det har Jørgen taget konsekvensen af. Han har et stort udvalg af kabler og andet tilbehør til computere. Kunderne kommer fra hele det nordvestjyske område for at købe computertilbehør til gode priser – Jørgen er god til at købe ind.