PIONERÅND: Egon Sørensen startede som selvstændig vognmand i 1970. Han har været en af Hanstholms pionerer
Af Klaus Madsen – 17. februar 2011
HANSTHOLM: Da Egon Sørensen for godt 40 år siden, med en enkelt lastbil blev selvstændig vognmand, var han en af mange pionerer. Med den næsten nye havn som grundlag blev Hanstholm til mere end bare et navn på Jyllands skulder. Hanstholm udviklede sig og blev en positiv historie. Egon ser gerne stolt tilbage på alt det han har set vokse – han ser også frem med lidt bekymring. På nogle områder er det gået tilbage. Han er sikker på, at der er en fremtid for Hanstholm når pionerånden vender tilbage. Visioner, risiko, og mod til at sætte noget på spil, kan udnytte alle Hanstholms muligheder.
Klik på billedet for at se billeder og høre Egon Sørensen fortælle
Efter ni et halvt år som chauffør var lysten til at blive selvstændig så stor, at Egon tog springet og løb risikoen ved at blive selvstændig. Med den ene lastbil kørte han selv turene til Oslo og Stokholm med fisk for eksportfirmaet Nissen og Petersen. På hjemturen var lastbilen ofte læsset med sild til fabrikkerne i Skagen. Allerede året efter købte han en lastbil mere.
De første år, efter havnen i september 1967 blev indviet, boede nogle af eksportørerne i campingvogne på havnen. Fisken blev købt på auktionen, og eksportørerne stod og pakkede fisken i auktionshallen, inden Egon og andre vognmænd læssede. De første år blev fisken kørt til Padborg og transporteret videre til Sydeuropa med jernbane. I 1973 fik Egon særtilladelse til at køre direkte til Italien og Spanien. Det var en tid med en stærk pionerånd, hvor Hanstholm voksede. Der var sammenhold og alligevel konkurrence.
I 1977 var det blevet til ni hvide lastbiler med det karakteristiske blåmalede bomærke med det strålende fyrtårn. Egon havde købt fire biler af vognmandsfirmaet Erling Bertelsen. I 1975 fik han den første faste tilladelse til at køre eksport i Europa. Sammen med to speditører og Kr. Jensen etablerede Egon i 1988 firmaet Transmar A/S. I 1992 toppede lastbilflåden med 21 biler.
Samarbejdet med speditørerne holdt til 1995. Uenigheden om blandt andet overholdelse af chaufførernes køre-hviletidsbestemmelser gjorde, at Egon blev smidt ud og pludselig stod med 10 ledige biler. Det har altid været vigtigt for Egon, at reglerne skal overholdes – også når man ikke synes godt om dem. Det er uholdbart at konkurrere på en pris, der er baseret på at gå på kompromis med regler og sikkerhed.
Efter bruddet med Transmar fortsatte Egon med at køre stykgods til Italien og Holland.
Da virksomheden var størst var der 46 ansatte. På kontoret var syv ansat til at tilrettelægge kørslen. Inden mobiltelefoner blev udbredt i hele Europa, var det ofte et puslespil at få kørslen lagt, så det var muligt at udveksle køretilladelser. I mange år havde firmaet en boks ved den Hollandske grænse hvor chaufførerne kunne hente de nødvendige papirer. Telefonen hjemme i Hanstholm skulle passes i døgndrift. Sidst i 90erne havde Egon en afdeling i Holland.
Forretningen med transport af fisk blev i 2000 solgt til et hollandsk firma. Aftalen var at Egon, og hans kone Jytte, i 10 år skulle arbejde for firmaet. Aftalen ophørte ved årsskiftet 2010-2011.
Nu er værkstedet det eneste aktiv – men Egon er stadig aktiv på mange fronter. Han har i mange år været ivrig organisationsmand. Han er formand for Thy Vognmandsforening, formand for vognmændenes kreds 2, der dækker det gamle Viborg amt. Han sidder i jobcenterbestyrelsen i Thisted kommune, og han har en plads i den nordjyske regions beskæftigelsesråd. I den lokale arbejdsgiverorganisation, DI, er han en del af bestyrelsen. Han er med i vejdirektoratets trafiksikkerhedsudvalg.
Egon er født i Arup og opvokset på en landejendom i Langvad. Han var 13 år, da han efter konfirmationen kom til at arbejde hos landmænd i Tømmerby, Kærup og Skovsted, inden han blev lastbilchauffør. I 1968 blen han gift med Jytte, der i 1970 var med på ideen om at få en vognmandsforretning bygget op. Jytte er fra Østerbro i København. Hun kom som feriebarn til Hannæs, og ønskede efter handelsuddannelse i en isenkramforretning at flytte til Thy. De boede først i Ræhr. I 1975 flyttede de i et nyt hus på pladsen, på Industribuen i Hanstholm, hvor værksted og kontor blev bygget i 1989. De har fire børn, Hanne, Klaus, Helle og Heidi.
Egon og Jytte ser frem til at campere meget mere. De trækker gerne campingvognen til Spanien. I mange år er turen gået til Costa Brava, der ligger ved Middelhavet lidt nord for Barcelona. De har før taget den lange tur for bare enkelte dage i varmen. Ferierne har ikke altid været lange.
Nu skal det vare flere uger i Spanien i september.